Terug naar alle artikelen

Wat is de ideale frequentie om te posten op social media?

Geschreven door

Joost Hopman

|

Co Founder

Gepubliceerd op 19 april 2024

De ideale frequentie en tijdstip voor het posten op social media kan variëren. Dit is afhankelijk van het platform waarop je iets post en doelgroep die je wilt bereiken. Het is van belang om regelmatig iets op social media te plaatsen, zodat je ‘on top of mind’ blijft bij je contacten. Echter moet je opletten dat je niet te veel plaatst, want dan wordt het door je contacten snel gezien als spam. Hieronder geven we een overzicht van enkele aanbevelingen voor de meest populaire sociale media platforms.


Wat is de ideale frequentie om te posten op Facebook?

Bedrijven moeten proberen om 1 keer per 2 dagen te posten op Facebook. Posts op Facebook hebben vooral op de eerste dag een groot bereik. Na de eerste dag is er vaak al 67% van het uiteindelijke bereik behaald. De volgende dag is dit nog eens 17%, maar op de derde dag is de stijging nog maar minimaal. Je kunt dus het beste op de derde dag een nieuwe posts inplannen.

Je kunt op Facebook het beste iets posten tussen 15:00 en 16:00 uur. Voor twee uur 's middags kan er beter niet iets worden gepost op Facebook. Zakelijke post kun je het beste op donderdag en vrijdag plaatsen.


Wat is de ideale frequentie om te posten op Instagram?

Op Instagram moeten bedrijven proberen om 1 keer per 3 dagen iets posten. Posts op Instagram hebben een relatief lange levensduur. Ze hebben gemiddeld genomen na een volle dag slecht 50% van hun volledige bereik behaald. Twee dagen na het plaatsen van de post bereiken ze ook nog meer dan 10% van het totaal. De stijging is op de vierde dag minimaal. Het is daarom van belang om op de 4e dag een nieuwe post te plaatsen.

Voor zakelijke posts kun je het beste een post plaatsen tijdens de werkweek tussen 12:00 en 15:00 uur en tussen 18:00 en 21:00 uur. De post worden het best bekeken op woensdag en vrijdag of op donderdagavond.


Wat is de ideale frequentie om te posten op TikTok?

TikTok is tegenwoordig erg populair en mensen spenderen veel tijd op dit platform. Het is daarom van belang om als bedrijf actief te zijn op TikTok en mee te gaan met de trends. Je kunt als bedrijf ook gericht adverteren via TikTok. Het is belangrijk om te beginnen met het plaatsen van organische content, om zo het bereik te vergroten. Je moet als bedrijf proberen om 2 tot 3 keer per week te posten.

Het is over het algemeen belangrijk om te posten tijdens de werkweek. Gemiddeld genomen zijn de beste tijden tussen 12:00 en 15:00 uur en tussen 18:00 en 21:00 uur. De grootste betrokkenheid is op dinsdag om 15:00 uur, donderdag op 18:00 uur en vrijdag om 11:00 uur.


Wat is de ideale frequentie om te posten op Twitter?

Op Twitter is de levensduur van een post relatief kort vergeleken met bijvoorbeeld Instagram. Twitter wordt daarom ook een snel medium genoemd. De gemiddelde tweet heeft na de eerste dag al 84% van zijn totaal aantal impressies behaald. De dag daarop stijgt het aantal met nog maar slechts 6%. Daarom is het niet handig om die dag nog af te wachten, maar als bedrijf elke dag te posten op Twitter. Voor B2B kun je het beste posten tijdens de werkuren. De beste tijden om te posten zijn tussen 12:00 en 15:00 uur en tussen 18:00 en 21:00 uur. Bij B2C kun je het beste posten in het weekend.


Wat is de ideale frequentie om te posten op YouTube?

Voor YouTube is er geen vaste regel hoe vaak je het beste iets kunt plaatsen. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Het is echter aan te raden om regelmatig iets op YouTube te plaatsen, zo behoud je de betrokkenheid van je publiek en kun je die vergroten. Hoe vaak je iets post hangt af van de doelen die je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld voornamelijk informatieve video’s maakt, is het misschien voldoende om een keer per week, of een keer per maand iets te plaatsen. Als je echter een grote betrokkenheid van je publiek wilt, kan het nodig zijn om wat vaker te posten, bijvoorbeeld meerdere keren per week.


Wat is de ideale frequentie om te posten op Snapchat?

Als je als bedrijf actief bent op Snapchat moet je rekening houden met de korte levensduur van snaps en verhalen. Het is daarom belangrijk om tijdgevoelige inhoud te maken die inspeelt op de actualiteit en het moment. Als je als bedrijf actief wilt zijn op Snapchat, dan is het belangrijk om regelmatig iets te delen, bijvoorbeeld 1 tot 3 keer per week.


Wat is de ideale frequentie om te posten op LinkedIn?

LinkedIn is het platform waar posts de langste levensduur hebben. Na de eerste dag is nog maar minder dan de helft van het totaal bereikt. Het is daarom voor LinkedIn handig om op dag 4 weer wat te plaatsen. Aangezien LinkedIn vooral wordt benut door zakenmensen, kun je het beste net voor de werktijden of na de werktijden iets plaatsen. Dit is tussen 7:00 en 8:00 uur, 12:00 uur ‘s middags en tussen 17:00 en 18:00 uur.

Houd er rekening mee dat deze aanbevelingen algemeen zijn en dat het belangrijk is om de specifieke doelgroep en doelstellingen van het bedrijf te overwegen bij het bepalen van de ideale frequentie en tijdstip voor het posten. Bovendien is het ook aan te raden om A/B testing te doen om te bepalen wat het beste werkt voor jouw specifieke bedrijf.